Tēvijas sargi - Ar katru dienu spēcīgāki!
Eiropas vārti plaši vaļā...
Mēs nekad nebūsim brāļi!
Dok. filma "Latviešu leģions"
Par latviešu pašapziņu. prof.soc. D.Beitnere
PSRS okupācijas karaspēks 1939.g. ieņem Rietumukrainu
Hakamada: visi slikti, tikai mēs, Krievija, balti un pūkaini
Protesta mītiņš Kijevā pret Timošenko atgriešanos politikā
Revolūcijas cīnītāji Ukrainā bažījas, ka vecais režīms tiks aizvietots ar jaunu
Janukoviča bandīti ar kaujas munīciju šauj uz protestētājiem
Ternopolē "Berkut" specvienība pāriet tautas pusē
Par koku
    • BLOGS
    • 2009-01-12

    Par koku

    Aiz kalniņa ezeriņš,
    Aiz ezera ozoliņš.
    Saule kāra vainadziņu,
    Pērkons savu zobentiņu.

    Koks aug divos virzienos – Zemē un Debesīs. No Zemes tas saņem barības vielas, no Debesīm – gaismu. Koks ir debesu un zemes vienotības simbols. Pretmetu savstarpējo vajadzību savienošanās – dzīvības - liecība. Koks nodrošina debesu neizpaustajai būtībai vielisko veidolu un zemes nesakārtotās vielas izpausmi debesu idejā. Kokā savienojas saturs un forma.

    Debesis ir Dieva, bet Zeme ir Māras simbols. To savstarpējo vienotību dabā atspoguļo Pērkons, bet sabiedrībā – Laima, kuru apzīmēšanai tiek izmantota viena zīme – Pērkonkrusts/Laimas krusts. Pērkons ir dabas likumu iemiesotājs un sargātājs, Laima to pašu uzdevumu pilda cilvēku sabiedrībā. Likumi ir Debesu un Zemes – Dieva un Māras – pasauļu sakarības. Vēršanās pie Pērkona un Laimas nozīmē vēršanos pie Pasaules likumsakarībām, mēģinājumu tās izprast.

    Dzīve saskaņā ar likumiem nodrošina sakārtotību cilvēkā – laimi, bet novēršanās no tiem piesauc nelaimi. Tāpēc gan Laimai, gan Pērkonam ir divas dabas. Pērkons var nest lietu, auglību, bet var iznīcināt vecās un atmirstošās formas, paverot ceļu turpmākai attīstībai. Tāpat arī Laima var nest laimi, bet var būt arī nelaimes nesēja.

    Ko, Pērkon, tu domāji,
    Uz zobena atspiedies?
    Vai tu gribi pekles tumsu,
    Vai zemīti saskaldīt?


    Šīs sakarības var skaidrot arī ar svarīgāko zīmju – krustu – palīdzību. Pērkonkrusts ir Dieva krusts, kas griežas - izpaužas. Māras krusts ir daudzveidībā izpausts Dieva krusts. Laimas krusts ir ceļš uz Dieva krusta izpausmi Māras krustā. Pretējā virzienā vērsts Pērkonkrusts simbolizē nelaimi, kas būtībā ir Dieva izpaudums, iznīcinot sev neatbilstošus veidolus, pārradot pasauli. Tā ir matērijas atgriešana pie sava cēloņa, lai pārveidotu jaunā veidolā. Tas ir sods, kas attur formas konfliktēšanu ar būtību. Tās ir arī sāpes, kas mūs māca netuvināt roku ugunij.

    Pērkons veda vedekliņu
    No Vāczemes šai Zemē;
    Dieva dēli pūru veda,
    Visus mežus veltīdami.


    Pērkons sper lielā kokā, lai nodrošinātu enerģijas līdzsvaru starp Debesīm un Zemi. Pērkons ir enerģijas izlāde, kas atjauno kārtību dabā. Tā ir no Debesīm (Dieva) nākoša jēga, kas „uzlādē” Zemi, iznīcinot Jodu (no gara atsaistītu matēriju). Pērkonam ir “pelēks mētelītis” – to pavada lietus, kas ir Debesu velte Zemes auglībai. Kārtības avots ir Debesis (Dievs, Gars, Būtība, Jēga, Mērķis). Jēga ir pirmsākums. Jēga apaugļo tos vieliskos veidolus, kas ir tai atbilstoši un iznīcina tos vieliskos veidolus, kas pazaudējuši savu jēgu.

    Koka saknes ir Debesu zari un zari ir Zemes saknes. Saknes ņem no zemes matēriju un dod debesīm. Zari ņem no Debesīm gaismu un dod zemei. Gan zari, gan saknes sākas no stumbra. Stumbrs ir jēgas savienošanās ar vielisko pasauli - tas ir vienots, nedalāms, daudzveidībā neizkliedēts.

    Arī sabiedrība ir Koks. Arī tā nodrošina Dieva un Māras pasauļu vienotību, rūpējoties par Dieva uzdevumu izpausmi vieliskajā vidē. Sabiedrības Mērķi un Uzdevumi savā savstarpējā izkārtojumā veido koka saknes, bet to izpildei izveidotais sabiedrības izkārtojums veido koka zarus, ietiecoties materiālajā pasaulē. Saknes ir neredzamas tāpat kā mērķi un uzdevumi, bet tās tomēr ir un nosaka koka pastāvēšanu.

    Un tad vēl vīri kā ozoli, meitas kā liepas...

    Runājot par simboliem, raksts nekad nav noslēdzams, tomēr viens ir skaidrs - latvieši nav atpalikuši, godādami kokus. Ne jau to materiālo formu, bet gan teju neaptveramo simbolisko nozīmi.

     Ivo Rubīns


    Ievietotāja profils | Komentāri (8)
  • Iesaki rakstu savējiem!
    Iesaki Facebook